Huize Overbunde

  • Ben Tarici

    In de zestiger jaren gingen wij vaker naar Bunde, ik en m'n broer Frans.Dat was telkens voor 6 weken.

    Mijn moeder bracht ons naar de opstapplaats aan de Akerstraat in Hoensbroek.

    Ieder 1 koffer met kleren stapten wij de bus in, huilen wat wij deden, m'n moeder ook, namen wij afscheid.

    1 uur later kwamen wij aan in Bunde.

    De nonnen stonden ons op te wachten.

    Werden meteen naar de slaapzaal gebracht, daar mog je de spullen uit halen en neerleggen op het bed.

    Daar werd je verteld wat je mag en niet mag.

    De tucht van het katholiekcisme werd goed duidelijk gemaakt: s' Morgens naar het lof en in de avond naar de avondmis.

    De eetzaal was ook vreselijk, je moest vieze pap eten en vies brood.

    Heb 1 keer gezien, dat een jongen op de verkeerde kleur tegel stond, in de gang, deze werd aan de haren getrokken.

    Kan mij wel herinneren, dat er een goede juffrouw was, weet de naam niet meer,maar deze was uit het goede hout gesneden.

    Zij had begrip voor de kinderen en was liefdevol, opeens was ze weg.

    Dat vond ik heel erg.

    Je zag daar weinig empathie met de kinderen.

    We waren heel blij als wij een kaart kregen van thuis en een kaart mochten opsturen, voor een postzegel moest je betalen, anders kreeg je geen.

    Je was ook blij als je buiten mocht gaan met de hele groep, de omgeving was prachtig, vaak gingen we naar de ‘'apenberg’' of naar de speeltuin.

    Gingen ook wel een met de hele groep wandelen, naar het kanaal.

    Onder het tehuis had je een kelder, daar mog je de schoenen poetsen, deze lagen in een rek.

    De schoenensmeer kon je al ruiken op afstand.

    De hiërarchie was groot onder het personeel, kun je nagaan hoe men de kinderen behandelde.

    Het waren maar kinderen van arme ouders, was natuurlijk vaak de gedachte,

    We keken er naar uit, als de laatste dag aankwam, om naar huis te gaan.

    Ik huilde van blijdschap!

    Was blij mijn moeder weer te zien, zij ons ook.

    Bunde is een nare herinnering.

    Groet, Ben Tarici

  • karlheinz laduch

    ik heb 4 jaar in huize overbunde gewoond en heb er de communnie gedaan

    ik denk met weemoed terug aan die tijd want het was glans in mijn ogen ook al was het vaker ook niet leuk

    ik zal meneer kees met zijn groene eend en jufrouw jose nooit vergeten

    ik zal bij de bambis en de zwervers naderhand

    het was zo begin 70er jaren toen ik er terecht kwam

    het was het grootste avontuur in mijn leven

    ik ben nu bijna 44jr oud maar ik kan me de beelden van toen der tijd nog levendig en vol kleur herrinneren

  • Jacques Pluymaekers

    Hallo beste Mensen,

    Hier een reactie van mij, Jacques (Jack) Pluymaekers. Ik zat bij de groep De Voetballers en had toenertijd een aantal begeleidsters. Mijn lieveling was juffrouw Corrie en ken ook nog een zekere Juffrouw Gitty. Het was een leuke tijd. Twee jongens ken ik me nog herrinneren, dat was; Benny en Joep. Benny was een hele lieve jonge en Joep of Joop krak de tent met regelmaat af. Altijd lachuh. Zelf vermoed ik dat ik ergens tussen 1967 - 1968 er heb verbleven. Ik rij nu weleens langs het klooster dat grotendeels afgebroken is en herbouwd en denk dan met enige weemoed terug aan die tijd van 40 jaar geleden.

    Met vriendelijke groeten,

    Jacques Pluymaekers

    Oirsbeek

  • Annie Villier

    Hoi Dre,

    Ik heb 6 weken in Bunde gezeten en heb er zeker géén leuke tijd gehad.

    Gropetjes,

    Annie

  • Hannie Verboord

    Ik heb 3 maande doorgebracht in Overbunde. Als ik me goed herinner was dat van december 1965 t/m februari 1966

  • lenie

    Lieve mensen

    Heb ook net als jullie goede maar nare herinneringen aan huize overbunde,

    Weet niet of jullie de namen juf Toos beelen, Ria Scheeres ,zuster Antonius iets zegt ik heb er n.l zo'n anderhalf jaar gezeten,ook heb ik bij meneer Rooyakkers in de vijfde klas gezeten hij nam altijd zijn hondje mee een tekkel,en heb bij meneer Alofs in de zesde gezeten.

    Omdat ik eerst alleen als enig meisje zat en het laatste half jaar van de zesde met nog een meisje uit Maastricht net zoals ik,werden wij overgeplaatst naar de basis school in meerssen en gingen we dus met de fiets naar school.

    Om privacy redenen wil ik de naam van dat meisje niet noemen omdat ik niet weet of dat op prijs word gestelt.

    Regelmatig werd ik opgesloten op zolder of samen met een ander meisje uit Kerkrade omdat het gedrag niet te verdragen was volgens de leiding toen.

    Wat ik echt nooit zal vergeten is het ontbijt-eerste twee keer vlees op je brood en dan mocht je iets zoets,maar was er lever dan moest je dat opeten,kan me herinneren dat ik in het begin soms wel twee of drie uur aan tafel heb gezeten want eerder mocht ik niet van tafel.

    Er zijn zoveel verhalen en mensen die ik me nog goed kan herinneren,ook dat we als muizen verkleed op rolschaatsen aan een soort optocht of een jubileum jaar van Bunde waar we toen aan mee hebben gedaan en volgens mij ook nog hebben gewonnen,ben hier in de jaren'71'72 dacht ik geweest, onder valse voorwenselen van mijn moeder

    Verder kan ik me ook heel goed herinneren dat we op kamp zijn geweest naar wellerlooi,

    met zuster Antonius met de trein naar haar moeder die toen in een bejaardenhuis woonde in Heerlen

    met Toos beelen ook naar haar moeder in Roggel die volgens mij een boerderij had we hebben daar de kippen nog gevoerd

    kan ook nog veel medebewoners van naam maar ga deze niet noemen kan me voorstellen dat dit voor sommigen toch nog moeilijk is, voor mij zelf betekent dit ook een hele stap omdat ik me soms toch nog schaam dat mijn moeder me in een tehuis heeft gedaan,heel veel kennissen vrienden weten hier nog helemaal niet van vandaar alleen mijn voornaam,

    verder hoop ik dat het met iedereen goed gaat,

    een lieve groet van Lenie

  • koen

    Hallo,

    Als jonge jongen ben ik vanaf ong 1970 - 1975 in Bunde geweest. Zat er bij de Merels. Was voor mij een leuke tijd veel wandelen , spelen e.d.. Ik zou de eerste zijn die voortgezet onderwijs zou gaan volgen in Maastricht en intern blijven.

    Uiteindelijk ben ik gewoon naar huis gegaan en daar de draad weer opgepakt.

    Heb eigenlijk hele goeie herinneringen aan huize Overbunde en de leiders en leidsters. Jammer dat ik nooit meer contact gehad heb met groepsgenoten en leiding.

    Wie ook rond die tijd daar is geweest laat maar gerust weten.

    Grt Koen Gemert

  • Gerbin v Helden.

    Hallo ik ben Gerbin,En heb in Huize Overbunde gezeten van.19 januari 1970 tot 14 mei 1971.

    Ik was ingedeeld bij de Adelaars.Maar heb ook bij de Voetballers gezeten.We hebben veel kattenkwaad uit gehaald.

    Het was zeker geen negatieve ervaring.De jongens waar ik veel mee om ging waren Henk stes uit Breda.Peter Sints uit Hoeven.Martin vd Linden. Jan Berendonk.

    Verder noem ik maar alleen de voor namen,van de andere jongenes om de privacy niet te schenden. Ik hoop dat het hun ook goed gaat!

    Ik weet immers niet hoe andere er over denken.Roel, Rikki, Erni, Laurens, Rob, Tonny, Robbert, Peter, Tonni, Willy,En een Marcel die bij de groep Zwervers zat, Clara van de Tieners.

    Zuster Mirjan,en juff Mien uit Geleen,kan ik me nog goed herinneren.Door hun werd altijd voor het slapen gaan voorgelezen uit het boek van Arends oog.(spannend he)

    Dan hadden we nog. juff Annemarie, juff Elly, juff Corrie, juff Jose, mijnh Gerard.

    Wie ik me nog heel goed kan herinneren omdat ik dat een heel vriendelijke man vond,is mijnh Verheggen uit Meersen.(pedagoog adjunct directeur)

    Het opperhoofd was zuster Bernardus (directrice) En de zuster die in de keuken stond was een engel,(ik stond op dieet) maar kreeg wel eens stiekem wat te eten,(Heerlijk toch)

    Op school hadden we les van mijnh Bovens en mijnh Dolmans.Maar het liefst waren we in de speeltuin.en in het park in de bomen klimmen en naar de herten en ganzen toe.

    Peter Sints heeft nog eens allebij zijn polsen gebroken bij het vallen uit de schommel.Ook was er een hondje Fanny genaamd die was van Willy,uit de groep Voetballers.

    Ik had een hamster,en zijn laatste keuteltje zit nog in een van mijn brieven (onder plakband) die ik naar mijn ouders had gestuurd.

    Mijn ouders hebben nog al mijn geschreven brieven,en fotos. Ik woon zelf nu ook in de bossen met met veel dieren om me heen.Kippen ganzen zwanen een hangbuik zwijn en paarden.

    Als het hard waaid of stormt hoor ik de wind door de bomen gieren en dan denk ik er vaak aan terug.Ik ging dan altijd snachts achter het gordijn,op de brede vensterbank zitten,

    Naar buiten kijken overal overheen.omweer met veel bliksen was mijn lievelings weer daar.Toch miste ik mijn ouders broertje en zusje en opa en oma verschrikkelijk.Groet Gerbin.

  • Kees de Bruijn

    Beste lotgenoten en andere lezers,

    Ik heb als 5- of 6-jarige ook een tijd doorgebracht in het huis. Ik kan me nog goed de zandvlakte met de groep bomen aan de andere kant van de weg herinneren. Maar zeker ook de berghelling, waar we met sleetjes van af raasedn. Die berghelling liep in de buurt van een spoorlijn. Ook moesten we, als ik me goed herinnerer, een schoen onder de toiletdeur zetten, zodat ze konden zien, dat dat toilet bezet was. Ik heb er eerlijk gezegd geen slechte herinneringen aan, niet dat ik me kan herinneren. Ik zou graag foto's van het gebouw, maar ook van groepen kinderen en misschien van de eerdergenoemde zandvlakte en berghelling willen zien. Op welke website kan ik dan precies terecht? Graag een persoonlijke reactie naar; cha-pa-lo@hotmail.com . Alvast bedankt. Groetjes, Kees de Bruijn.

  • wim verbruggen

    Ik heb in beginjaren 50 in huize Overbunde enige maanden doorgebracht, volgens mijn ouders wilde ik slecht eten en was daardoor zwak en ziekelijk.

    Ik kan mij van pesterijen en dergelijke eigenlijk weinig of niets herinneren, alleen zoals iedereen schrijft het moeten eten ook als je het uitspuugde het weer opnieuw opeten.

    Ook kan ik me nog herinneren dat we met eren slee van een heuvel afgingen en dan bij de spoorweg uitkwamen.